lördag 23 november 2013

EDC

Ett ämne vi nästan varit inne på förut i våra diskussioner om "exit bag" är något jag lärt mig nu, bland survivalister, heter EDC - EveryDay Carry (bag). Det är egentligen samma som vad jag kallat min "exit bag", men betydligt mindre. Tänk dig en genomsnittlig kvinnas genomsnittliga handväska - den innehåller vad hon behöver för dagen (läppstift, spegel, tamponger, snytpapper, vad det nu kan vara). Och så överför du sedan det tänket på en (ofta - tranditionellt sett - mer manligt dominerad) överlevnadssituation. Typiska små "bra att ha grejer" som man alltid borde ha med sig.

För kvinnor är ju det här betydligt enklare - de bär redan (socialt accepterat) ofta en liten väska som är märkbart lämpad som EDC. Vi herrar är oftare hänvisade till att A) införskaffa byxor med stora fickor - och följaktligen bära med oss våra överlevnadspryttlar i klädseln eller att B) bära ryggsäck (gärna med många fack, av vilket ett kan sägas vara vår EDC).

Själv har jag gått på ryggsäcksalternativet. Inte minst för att jag i min arbetstroll ofta tvingas kånka med mig saker till och från jobbet av helt annan - icke överlevnadsmässig art - utrustning (som laptop - jag jobbar med datorer). Och jag tycker om att läsa på tunnelbanan (och kånkar alltså böcker fram och tillbaka över stan).

Min ryggsäck.  - Ja, jag vet att jag går ifrån mitt tips från igår angående militär utrustning, men jag hade den här ryggsäcken långt innan jag började tänka på överlevnadstips (och den kan just därför kanske sägas vara min EDC snarare än något som jag satt ihop för det specifika ändamålet att överleva)?



I översta - yttersta - facket ligger saker jag behöver ha LÄTT tillgängligt. Förstahjälpenkudde, ficklampa, multitång, fickkniv etc. Det här är grejer som jag faktiskt inte behöver ha bara i en extrem överlevnadssituation, utan saker som faktiskt äger sin praktiska betydelse även i kollektivtrafik vintertid, när det kan vara mörkt, halt och/eller man behöver reparera något som blivit igenguckat av snö och is. Bara för att ge ett par troliga skäl till att man borde ha med sig de här.

Eftersom jag har barn (jo - trots min överlevnadsnoja har jag faktiskt fått chansen att reproducera mig!) är det här saker jag ALDRIG lämnar hemmet utan. Man vet aldrig när man behöver sätta på ett plåster - eller gatubelysningen pajat i hemområdet.


I nästa fack har jag börjat (sedan några veckor) att bära "överlevnadsfilt" i aluminiumfolie, regnponcho för engångsbruk och ett par powerbars - bara ifall att jag faktiskt hamnar i en situation där jag inte kan ta mig hem med kollektivtrafik (som snö/is på spåren, blixthalka, ymnigt regn etc.) och jag måste "ha en ofrivillig natt utomhus".

Vad packar ni? Och ni män som läser - I vad packar ni? (Jag skulle kunna tänka mig "extrafack på laptopväskan, t.ex.). Skriv gärna i kommentarsfältet vad du tänker om det här. 

9 kommentarer:

  1. Konstaterar snabbt att det är skralt med packandet i min EDC. Axelremsväskan innehåller en ficklampa, ett paracordarmband och om det innehåller energibars så får jag mumsisarna och äter upp dem vid olämpliga tillfällen.
    Annat var det när jag cycklade, då hade jag alltid lite verktyg i bagen. Och när jag rökte hade jag alltid en fulltankad zippo någonstans på min lekamen.
    Jag får fundera på mitt kit, och kanske leta upp den där jävla zippon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som det enda rätta alternativet! :-)

      Radera
    2. Jag tycker idén med EDC är sjukt mycket vettigare än Exit bag, men jag har ännu inte skärpt mig och skaffat en. Jag måste hitta ett vettigt format på den. Bär nästan alltid med mig en stor väska med dator och träningskläder (och gärna någon bok) så jag har ju egentligen ingen anledning att inte ha med en. Bättring på gång.

      Radera
    3. Ja - då så... :-) kommentera gärna här vad du packar sen.

      Radera
  2. Jag vill tycka att jämförelsen haltar mellan handväska och EDC men tankarna börjar snurra om att de flesta tjejer klarar en dag och en natt borta med det hon har i handväskan - är det en Mini-EDC då? Det enda jag har emot det här är att det är tungt att släpa på, annars skulle jag lätt ha en egen, handväsk-style. Men kom ihåg att för att hålla flickvän/fru/mamma/dotter/ev kvinnlig medflykting på gott humör - choklad och kräm. Och möjligen våtservetter.

    SvaraRadera
  3. Vet inte om det är mini-EDC? Det vet du kanske bäst själv? Och själva tänket med EDC är väl att det så att säga inte är tungt att släpa på (till skillnad från en fullfjädrad "exit bag") utan just vad man typ "alltid" har med sig, varje dag? Är det inte så att saker som "ficklampa" och "första förband" egentligen redan går ner i en tämligen ordinär handväska? (För övrigt har jag en tjej-militär-bekant som ALLTID har med sig tamponger, eftersom hon med bestämdhet hävdar att de t.ex. är oumbärliga om man ska tända en liten nöd-eld, har ett användningsområde när man lägger tryckförband etc.) Choklad tror jag - liksom du - att man ALLTID bör ha med sig. :)

    SvaraRadera
  4. Min egen EDC är en gammaldags Swiss Army och coachtejp (som funkar till både reparationer och om jag måste bandagera något). Jag brukar också ha säkerhetsnålar och gem i plånboken. Och alltid snytpapper i fickorna. Cig-tändare, trots att jag inte röker själv.

    Det blir en tuff natt utomhus, om jag skulle behöva det, men... Det är prylar jag bär med mig jämt.

    Nu ska jag ut och flyga och får komma ihåg att plocka ner det mesta i en väska som kan komma bort i hanteringen. Känns sådär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där med flygresor är ett aber, eftersom man skiljs från just verktyg som kniv då...

      Radera
  5. Min EDC är en 5.11 rygga av nån slag där det största utrymmet används för matlåda ev arbetskläder och lite småsaker. Den stora ytterfickan är avsedd för sjukvårdsmatriel bla några första förband andningsmask, gummihandskar (engångs)och värktabletter.I min "sjv ficka har jag också min receptbelagda medicin. De små fickorna är för reflexer och ett multiverktyg och telefonladdare.I de yttre fickorna har jag en lite pet flaska och en termosmugg dessa glömmer jag att antingen fylla eller tömma för det mesta Jag funderar på om nån typ av billig regn poncho motsv ska läggas i.
    Den här ryggan har jag med mej när jag åker till och från jobbet som jag tar mej till via buss och tunnelbana.

    SvaraRadera